ΚΥΚΛΟΙ ΣΠΟΥΔΩΝ
• Φθινοπωρινός κύκλος
• Χειμερινός κύκλος
• Εαρινός κύκλος
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑΣ

Πώς διαμορφώνεται μια είδηση, ένα ρεπορτάζ, ένα κείμενο, μια συνέντευξη, μια άποψη, ένα σχόλιο σε εφημερίδα, περιοδικό, ραδιόφωνο, τηλεόραση, ειδησεογραφικό portal ή site;

Καθηγητής: Χάρης Λαζαρόπουλος
Max. 15 άτομα

Λίγα λόγια για το μάθημα:
Η έναρξη της μαθητείας ξεκινά με μια σύντομη ιστορική αναδρομή στο χώρο του Τύπου τόσο στα διεθνή, όσο και στα ελληνικά χρονικά. Μαζί θα ανιχνεύσουμε τη σύνδεση ανάμεσα στο δημιουργικό λόγο και στην ειδησεογραφία. Θα εστιάσουμε την προσοχή μας στις σύγχρονες απαιτήσεις των ΜΜΕ, της αγοράς και της κοινής γνώμης. Στα πρώτα βήματα θα μάθουμε να αναζητούμε, να αλιεύουμε ή και να δημιουργούμε την είδηση θεωρητικά αλλά και πρακτικά εργαζόμενοι σε πραγματικές συνθήκες, με βάση την επικαιρότητα. Στη συνέχεια θα δούμε πώς κατηγοριοποιείται μια είδηση, πώς μπορεί να ενταχθεί σε ένα συγκεκριμένο ρεπορτάζ ή σε έναν χώρο διαρκούς κάλυψης όπου θα αναδείξουμε και το ρόλο των διαπιστευμένων – εξειδικευμένων συντακτών. Θα ερευνήσουμε πώς αξιοποιείται η είδηση αναλόγως το Μέσο, κατηγοριοποιώντας την ως θέμα σε ιστολόγιο, ιστοσελίδα, ραδιόφωνο, τηλεόραση, εφημερίδα και περιοδικό.
Κι επειδή οι προκλήσεις στη δημοσιογραφία δεν έρχονται μόνο από μια απλή είδηση αλλά από την περιπέτεια του ρεπορτάζ. Στην εποχή που όλα αλλάζουν στην ειδησεογραφία, ο ρεπόρτερ οφείλει να είναι ένα πολυεργαλείο που θα αντέξει τον ανταγωνισμό, τις συνεχώς αυξανόμενες πιέσεις και περιορισμούς, αλλά και που θα διακριθεί, χρησιμοποιώντας όχι μόνο σύγχρονες τεχνολογικές εφαρμογές, αλλά και κανόνες που θα τον κάνουν να δει πέρα από ό,τι θεωρούν οι άλλοι «αυτονόητο».
Στη δημοσιογραφία τίποτα δεν είναι αυτονόητο. Θα δούμε πώς μια είδηση έχει προεκτάσεις ανάλογες με την οπτική γωνία που εξυπηρετεί ένα ΜΜΕ, πλάθοντας το μήνυμα αναλόγως με τον δέκτη. Δεν θα επανεφεύρουμε τη δημοσιογραφία, αλλά θα ανεβάσουμε το επίπεδο της μελέτης και της διδασκαλίας ενώ θα ανακαλύψουμε τεχνικές που χρησιμοποιούν δάσκαλοι γραφής σε μερικά από τα μεγαλύτερα ΜΜΕ του κόσμου όπως το BBC, το CBS και η ZDF.

Βασικές ενότητες του σεμιναρίου είναι οι παρακάτω:

  • Ελληνική γλώσσα και Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας.
  • Τα δημοσιογραφικά επαγγέλματα και η σημασία του δημιουργικού λόγου.
  • Πώς γεννιέται η είδηση.
  • Πού βρίσκουμε την είδηση (“Media News clock”).
  • Πώς συντάσσουμε μια είδηση: Η διαφορά αγγλικής – αμερικανικής σχολής.
  • Οι κανόνες δεοντολογίας που πρέπει να τηρεί ο δημοσιογράφος.
  • Η διαφορετικότητα μιας είδησης ανά κατηγορία ΜΜΕ.
  • Πώς η είδηση γίνεται ρεπορτάζ, σχόλιο, συνέντευξη και περνά στην Ιστορία.
  • Τα χαρακτηριστικά της ειδησεογραφίας στον έντυπο Τύπο.
  • Τα μυστικά μια είδησης για την επιτυχία στον ηλεκτρονικό Τύπο.
  • Γιατί μια είδηση ξεχωρίζει στο διαδίκτυο και πώς προβάλλεται.
  • Πώς γίνεται η διάχυση της είδησης μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα και τα apps.
  • Η διαδικασία υποδοχής, ροής και παραγωγής ειδήσεων.
  • Ποια είναι τα κριτήρια δημοσίευσης κατά την παραγωγή.
  • Είδη δημοσιογραφικού λόγου, ύφος.
  • Πώς δουλεύει μια εφημερίδα και πώς προετοιμάζουμε ένα φύλλο.
  • Πώς λειτουργεί ένα περιοδικό (επιλογή θεμάτων, φωτογραφήσεις, σύνταξη, έκδοση).
  • Το νέο περιβάλλον πληροφοριών και ειδήσεων.
  • Το ρεπορτάζ και οι προκλήσεις της ψηφιακής εποχής
  • Διαδίκτυο και διαδραστικότητα.
  • Η μετάβαση από την αναλογική στην ψηφιακή τεχνολογία.
  • Πώς μετατρέπουμε μια είδηση σε ρεπορτάζ.
  • “Herringbone technique”: Πώς το βρετανικό Channel 4 επανεφηύρε το ρεπορτάζ με ένα… «ψαροκόκκαλο»!
  • Ρεπορτάζ: Από την πολυπλοκότητα και την ασάφεια στην αποκάλυψη.
  • Ρεπορτάζ και μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
  • Ποιες είναι οι πηγές πληροφόρησης σε ένα ρεπορτάζ.
  • Πώς το ρεπορτάζ θα σε κάνει «άπιαστο» στη συνέντευξη.
  • Η ψυχολογία του ρεπορτάζ και η ψυχολογία της μάζας.
  • Είδη συνεντεύξεων: Ειδησεογραφική, Ενημερωτική, Αναλυτική.
  • Τι αποφεύγουμε σε ρεπορτάζ και συνεντεύξεις.
  • Δεοντολογία, περιορισμοί και αυτολογοκρισία.
  • Καθορισμός θεματολογίας σε εφημερίδα.
  • Πώς λειτουργεί το desk στα ηλεκτρονικά Μέσα.
  • Γιατί το διαδίκτυο και οι ενημερωτικές ιστοσελίδες επηρεάζουν την ημερήσια θεματολογία στη σφαίρα των ΜΜΕ.
  • Πού διαφέρει το ρεπορτάζ της εφημερίδας και γιατί παραμένει πάντα εγκυρότερο απ’ τα άλλα Μέσα.
  • Η σύγκρουση του ρεπορτάζ με το μάρκετινγκ και το αντίστροφο.
  • Είδη του ρεπορτάζ.
  • Τα ΜΜΕ και η επανάσταση του Internet.

Οι πιο επιμελείς σπουδαστές θα συμμετάσχουν σε ειδικά ρεπορτάζ - αφιερώματα, σε όμιλο εκδόσεων, κάτω από πραγματικές συνθήκες δημοσιογραφίας.



~ Το συγκεκριμένο πρόγραμμα μπορεί να συμπεριληφθεί στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, με παρακολούθηση των μαθημάτων μέσω ενός απλού υπολογιστή.

Σημείωση: Το πρόγραμμα απευθύνεται για περιορισμένο αριθμό σπουδαστών. Θα τηρηθεί απόλυτη σειρά προτεραιότητας.

Στο τέλος του προγράμματος, όλοι οι συμμετέχοντες θα λάβουν βεβαίωση πιστοποίησης από το εργαστήρι "Tabula Rasa".

Για δηλώσεις συμμετοχής και εγγραφές, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας στο τηλέφωνο  213 00 24291 ή στο 6940 655 331
Tabula Rasa
Πληροφορίες
Καθηγητές
Τμήματα
Πρόγραμμα Σπουδών
Σεμινάρια
Επιτυχίες σπουδαστών
Δελτία Τύπου
Επικοινωνία
Distance Learning
Photos & Videos

 

Tabula Rasa Blog

 

 
Copyright © 2010-2012. Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής «TABULA RASA»,
Τριών Ιεραρχών 18-20, Τ.Κ.11851, Θησείο, Αθήνα. Τηλέφωνα: 2130024291 - 6940655331

** Αναγνωρισμένο από το κράτος με αριθμό απόφασης ΓΠ/7626/24.04.2012
*** Απαγορεύεται η αναδημοσίευση και η αναπαραγωγή περιεχομένου του παρόντος web site με οποιονδήποτε τρόπο,
ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό ή άλλο, χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια. Νόμος 2121/1993.